Sunday, March 17, 2013

Campania vALLuntar - ediţia a II-a: recenzie "Ce să fac cu moştenirea?" de Kerstin Gier (RO)

No comments :

Bună tuturor!

Vă anunţam cu bucurie şi entuziasm aici că m-am înscris şi am fost acceptată în campania vALLuntar, cea de-a doua ediţie, derulată de Grupul Editorial ALL în parteneriat cu ROMSILVA. Astăzi îmi voi aduce şi eu mica mea contribuţie, prezentând recenzia unei cărţi pe care am savurat-o până la ultima filă. Sper să vă placă şi să mă susţineţi prin cât mai multe comentarii, să putem planta cât mai mulţi pomişori.

Romanul "Ce să fac cu moştenirea?" se înscrie în seria de bestseller-uri ale autoarei germane contemporane Kerstin Gier, multe dintre acestea fiind declarate "Cartea Anului" în Germania.

Campania vALLuntar, editia a II a

Fiecare dintre capitolele romanului are la bază un motto sugestiv, din care se poate desprinde ideea centrală a acestuia. Acest motto este comentat ulterior de către autoare, subliniindu-i astfel, tâlcul. Deşi romanul se intitulează "Ce să fac cu moştenirea?", planul principal nu este reprezentat de partea financiară, ci mai degrabă urmăreşte cu fidelitate procesul de devenire, de formare a caracterului eroinei principale, Carolin. De altfel, motto-ul principal al romanului, zugrăveşte printr-un citat din Albert Einstein faptul că cele mai frumoase lucruri în viaţă nu sunt cele obţinute cu ajutorul banilor. În continuare, autoarea prezintă procesul de transformare, de maturizare pe plan sentimental al lui Carolin. Aceasta reprezintă tipul de personaj pentru care banii nu reprezintă un scop în sine, ci se situează cel mult pe un plan secundar.

Personajul principal al romanului este, aşa cum am amintit Carolin, o tânără supradotată, pasionată de studiu şi cu obsesia număratului şi a cifrelor, putând totodată să efectueze în minte operaţii matematice complicate, dar şi să cânte la pian şi mandolină. Carolin nu are o viaţă sentimentală demnă de invidiat, până când îl cunoaşte pe Leo, un băiat atrăgător şi inteligent, dar care este mult prea legat de mama şi surorile lui (părinţii lui fiind divorţaţi), iar de aici apar neînţelegeri între cei doi. La aniversarea de o sută de ani a mătuşii lui Leo, Carolin se ceartă cu iubitul său şi hotărăsc să ia o pauză în relaţie. La aceeaşi aniversare, Carolin face cunoştinţă cu tatăl lui Leo, Karl, cu care se va reîntâlni în aceeaşi seară, după o serie de coincidenţe neverosimile (pe care vă las plăcerea de a le descoperiţi singuri!). Între ei se înfiripă o frumoasă poveste de dragoste, ajung să se căsătorească, iar Carolin îşi va urma apoi soţul la Madrid şi Londra, el fiind profesor universitar. În ciuda averii sale deloc de neglijat, Karl trăia modest, cei doi soţi nefiind interesaţi de bani, căsătorindu-se doar din dragoste. Carolin nici măcar nu ştia de averea soţului său (tatăl fostului ei iubit), iubindu-l sincer în ciuda diferenţei mari de vârstă dintre ei.

Când Karl moare subit în urma unui infarct, Carolin se trezeşte peste noapte, moştenitoarea unei impresionante averi, vânată în acelaşi timp de Leo, de surorile lui Leo, dar şi de cumnatul ei, Thommas. Devastată în urma morţii lui Karl, Carolin se retrage în depresie în casa surorii sale Mimi, de la care primeşte încurajări şi sfaturi pentru a trece peste acel moment greu. Îi este recomandat ajutorul unui psihoterapeut, ale cărui şedinţe regulate vor începe să dea roade. În acelaşi timp, Carolin descoperă un prieten de nădejde în persoana unui farmacist, Justus, care o va sprijini la rândul său şi îi va fi aproape în cele mai cumplite clipe.

În urma şedinţelor de consiliere terapeutică, rezultatele nu întârzie să apară şi Carolin începe să-şi revină, va vedea viaţa cu alţi ochi, va încearca să şi-o pună în ordine şi în ceea ce priveşte situaţia ei financiară, vrea să primească ce i se cuvenea din moştenire. Eroina noastră nu era pregătită să înceapă o nouă relaţie, cu toate încurajările primite din partea familiei şi a apropiaţilor. Bunul ei prieten, farmacistul, singurul de care se simţea câtuşi de puţin atrasă, îi rămâne alături, deşi Carolin îşi făcuse greşit impresia cum că ar fi gay, impresie care se va spulbera la final.

Finalul este unul deschis, cititorului lăsându-i-se frâu liber în a-şi imagina propria continuare.

Am apreciat la acest roman profunzimea şi modul în care a fost scris, îmbinând în acelaşi timp tragedia şi momentele comice, sarcasmul şi umorul fin. Lectura este una captivantă, care te ţine lipit de carte, replicile inteligente şi frazele memorabile se împletesc, condimentând acţiunea. Dincolo de firul epic aparent banal şi de duzină (dar doar la o lectură superficială!), se relevă o carte optimistă, dătătoare de speranţă, mai presus de evenimentele tragice, inerente într-o viaţă de om. Mesajul romanului este că viaţa merită trăită, cu toate împlinirile şi tragediile ei, iar prin umor reuşim mai bine să facem faţă multor provocări. Chiar şi în momentele întunecate există motive de râs şi de bucurie

Dincolo de toate, este o lectură captivantă şi reconfortantă, deloc stufoasă şi plictisitoare (chiar şi din punct de vedere al numărului de pagini, în jur de 200 la număr!).
Sper că v-am deschis apetitul pentru lectură! V-o recomand cu drag!

Această recenzie face parte din campania vALLuntar, ediția a doua, inițiată de Grupul Editorial ALL în parteneriat cu ROMSILVA.

Pentru fiecare 15 comentarii primite la recenzia acestei cărţi, ROMSILVA va dona un pomișor. Am ales împreună cu familia să plantăm chiar noi pomişorul în ograda frumoasă a bunicului, în Maramureş. Vă mulţumesc pentru susţinere!

Dacă o recenzie are mai mult de 15 comentarii, celelalte comentarii se vor cumula cu comentariile de la alte recenzii, de pe alte bloguri, şi la 20 de comentarii, o echipă a Grupului Editorial ALL va planta încă un copac într-un loc ales de ROMSILVA.

A voastră, Rally!